AW AW

„Architekt Wnętrz" to publikacja skierowana do architektów, dizajnerów, grafików, projektantów i wszystkich zainteresowanych współczesną aranżacją przestrzeni. W magazynie prezentujemy najnowsze realizacje wnętrz użyteczności publicznej, m.in. przestrzenie kreatywne, niekonwencjonalne wnętrza biurowe, innowacyjne przedszkola i szkoły czy inspirujące przestrzenie hotelowe i restauracyjne. Przedstawiamy również innowacyjne rozwiązania, technologie i najaktualniejsze trendy we wzornictwie – zwłaszcza wnętrz użyteczności publicznej. Polecamy festiwale i konferencje związane z dizajnem, a także nowo otwarte showroomy, platformy internetowe i wirtualne salony wnętrzarskie.

W tym numerze między innymi:

Współpraca z mikroorganizmami
Dzięki użyciu mikroorganizmów w produkcji zużywa się mniej miejsca, mniej zasobów – to są podstawy kolejnej rewolucji, którą już widać prawie w każdej dziedzinie: od żywności po ubrania – mówi Róża Janusz, biorewolucjonistka, współzałożycielka start-upu Make Grow Lab, która eksperymenty z materiałami alternatywnymi dla plastiku zaczynała, używając naczyń kuchennych, na strychu w rodzinnym domu. Efektem działań Make Grow Lab są m.in. opakowania Scoby, które niedawno weszły na rynek.

Wywiad

Razem lepiej
Po utrudnieniach związanych z pandemią łódzki festiwal dizajnu powrócił ze zdwojoną siłą! Dwie odsłony, dwa razy więcej wystaw i powrót do przestrzeni Art_Inkubatora. Tegoroczna edycja Łódź Design Festival uświadomiła, jak bardzo brakowało nam realnego kontaktu, wspólnych rozmów i wymiany myśli. Po raz kolejny pokazała, że festiwal to przede wszystkim ludzie.

NA TAPECIE

Pierwotne instynkty i innowacja
Wydział architektury w kampusie państwowego Uniwersytetu Bío-Bío w chilijskim Concepción zyskał nowy obiekt – centrum innowacji INES według projektu pracowni Pezo von Ellrichshausen. Budynek jest próbą przełożenia na przestrzeń skomplikowanego procesu dochodzenia do innowacji w nauce.

Kawiarnie w wariancie beta
Czas pandemii zmienił nasze dotychczasowe przyzwyczajenia. Więcej czasu spędzamy na świeżym powietrzu, mniej w zatłoczonych miejscach. Czy w nowej rzeczywistości znajdzie się miejsce na kawiarniane życie? Tak – ale zapewne w wariancie beta. Prezentujemy trzy projekty minikawiarni i przestrzeni typu take away, które sprawdziły się w tym niecodziennym czasie.

PREZENTACJE

Reduce, reuse, recycle
W czasie wystąpienia dotyczącego Nowego Europejskiego Bauhausu Ursula von der Leyen zwróciła uwagę na materiały przyszłości. Polityczny głos z samej góry dociera nie tylko do urzędników, którzy tworzą prawo i przyznają granty, ale również do firm, centrów badawczych oraz projektantów. Nie można więc go lekceważyć. Tym bardziej że to głos odważny i ambitny.

Architektura smaku
Podstawą aranżacji przestrzeni gastronomicznych są naturalne materiały – drewno, kamień, ceramika, szkło, metal. Jeśli imitacje, to na pierwszy rzut oka nie do odróżnienia. Czasem sięga się jednak i po elementy syntetyczne – jak po przyprawy lub wręcz… wzmacniacze smaku. Wszystko po to, by modne kawiarnie czy restauracje miały przytulną atmosferę, mnóstwo apetycznych kolorów i spełniały najwyższe standardy funkcjonalne.

Światło dzienne
Słońce jest bez wątpienia najlepszym źródłem światła. Zmysł wzroku człowieka jest przystosowany do percepcji właśnie w świetle słonecznym – oko najlepiej postrzega barwy i kształty w zakresie widma światła dziennego, zaś wszystkie sztuczne źródła światła są tylko namiastką mającą zastąpić światło dzienne wtedy, kiedy go brakuje. Wbrew pozorom wcale nie chodzi tu wyłącznie o widzialne światło słoneczne.

ABC SPECJALISTY

Centrum innowacji – INES

Kółka i kwadrat. W różnych konfiguracjach, rozmiarach i kolorach. Pracownia Pezo von Ellrichshausen znana jest z tego, że dla klientów przygotowuje projekty w formie obrazów olejnych. Również w tym wypadku piętra budynku przedstawiono na kwadratowych blejtramach jako barwne, geometryczne kompozycje tych dwóch podstawowych figur.

Jak wyjaśniają architekci, budynek jest próbą przełożenia na przestrzeń skomplikowanego procesu dochodzenia do innowacji w nauce: stworzono atrium – „duszę”, która ciągnie się przez całą wysokość gmachu, a jej średnica maleje wraz z kolejnymi piętrami. Im większy okrągły otwór w stropie na danym piętrze, tym mniejsza przestrzeń gabinetów wyznaczona ściętymi narożnikami. Tak dwojako rozumiana pustka czeka na wspólne inicjatywy, ma sprzyjać relacjom międzyludzkim i wymianie intelektualnej; fot. Pezo von Ellrichshausen

MUST HAVE 2021

reduce, reuse, recycle

Pawilon Circl w Amsterdamie (proj. Architekten Cie.), siedziba banku ABN AMRO, to modelowy przykład zrównoważonego i cyrkularnego projektowania; fot. Ossip van Duivenbode zdjęcie Pawilon Circl w Amsterdamie (proj. Architekten Cie.), siedziba banku ABN AMRO, to modelowy przykład zrównoważonego i cyrkularnego projektowania; fot. Ossip van Duivenbode Głównym założeniem Circl było ponowne wykorzystanie materiałów i maksymalne ograniczenie odpadów – podczas realizacji, w trakcie użytkowania i przy rozbiórce obiektu; proj. Architekten Cie., fot. Ossip van Duivenbode zdjęcie Głównym założeniem Circl było ponowne wykorzystanie materiałów i maksymalne ograniczenie odpadów – podczas realizacji, w trakcie użytkowania i przy rozbiórce obiektu; proj. Architekten Cie., fot. Ossip van Duivenbode Wszystkie komponenty budynku Circl zostały zapisane w „cyfrowym bliźniaku”– paszporcie budowlanym;  proj. Architekten Cie., fot. Ossip van Duivenbode zdjęcie Wszystkie komponenty budynku Circl zostały zapisane w „cyfrowym bliźniaku”– paszporcie budowlanym; proj. Architekten Cie., fot. Ossip van Duivenbode Centrum Selma Lagerlöf w Göteborgu (proj. White Arkitekter) to unikatowy budynek użyteczności publicznej typu mixed-use – siedziba gminy i centrum kultury w jednym; fot. Åke Eson Lindman zdjęcie Centrum Selma Lagerlöf w Göteborgu (proj. White Arkitekter) to unikatowy budynek użyteczności publicznej typu mixed-use – siedziba gminy i centrum kultury w jednym; fot. Åke Eson Lindman Podczas realizacji Centrum Selma Lagerlöfduży nacisk położono na cyrkularność – aż 92% mebli zostało ponownie wykorzystanych, co obniżyło koszty aż o 70%; proj. White Arkitekter, fot. Åke Eson Lindman zdjęcie Podczas realizacji Centrum Selma Lagerlöfduży nacisk położono na cyrkularność – aż 92% mebli zostało ponownie wykorzystanych, co obniżyło koszty aż o 70%; proj. White Arkitekter, fot. Åke Eson Lindman Wspólnym elementem aranżacji Centrum Selma Lagerlöf jest napis-etykieta „Selma”, którą umieszczono na wszystkim, co zostało ponownie wykorzystane; proj. White Arkitekter, fot. Åke Eson Lindman zdjęcie Wspólnym elementem aranżacji Centrum Selma Lagerlöf jest napis-etykieta „Selma”, którą umieszczono na wszystkim, co zostało ponownie wykorzystane; proj. White Arkitekter, fot. Åke Eson Lindman Warszawskie biuro Ørsted (proj. workplace): jednym z głównych założeń projektu było zmniejszenie negatywnego wpływu realizacji na środowisko – zarówno w trakcie montażu, jak i po zakończeniu okresu najmu; fot. Adam Grzesik zdjęcie Warszawskie biuro Ørsted (proj. workplace): jednym z głównych założeń projektu było zmniejszenie negatywnego wpływu realizacji na środowisko – zarówno w trakcie montażu, jak i po zakończeniu okresu najmu; fot. Adam Grzesik W projekcie biura Ørsted zadbano też, by przestrzeń nie stwarzała barier i była bezpieczna – m.in.obniżono blaty kuchenne i zapewniono szerokie przejścia; proj. workplace, fot. Adam Grzesik zdjęcie W projekcie biura Ørsted zadbano też, by przestrzeń nie stwarzała barier i była bezpieczna – m.in.obniżono blaty kuchenne i zapewniono szerokie przejścia; proj. workplace, fot. Adam Grzesik Większość materiałów wykorzystanych do aranżacji biura Ørsted jest odzyskana, biodegradowalna lub nadaje się do recyklingu; proj. workplace, fot. Adam Grzesik zdjęcie Większość materiałów wykorzystanych do aranżacji biura Ørsted jest odzyskana, biodegradowalna lub nadaje się do recyklingu; proj. workplace, fot. Adam Grzesik

Wykorzystanie nowych i starych materiałów czy technologii, odzyskiwanie, naprawianie, ponowne użycie to koncepcje, które weszły na stałe do słownika architektonicznego. Projektowanie w duchu cyrkularnym stało się już standardem. Hasła takie jak design as usual czy buisness as usual powoli odchodzą do lamusa. W kontekście architektury możemy mierzyć zmianę podejściem do materialności. Transformacja w kierunku zrównoważenia jest też mocno wspierana przez Unię Europejską. Przedstawiamy wybrane  inicjatywy i realizacje w duchu 3R – oparte na odpowiedzialnym i świadomym projektowaniu.

Partnerzy wydania

Redakcja

Redaktor naczelna:
Anna Żmijewska

Redaktorzy prowadzący:
Magdalena Wasilewska-Pyłka,
Anna Żmijewska
Sekretarz redakcji:
Katarzyna Sekulska

Kontakt:
tel. 22 590 55 51, 22 590 52 64
architektura_technika@grupazpr.pl

Adres redakcji:
ul. Dęblińska 6, 04-187 Warszawa
www.architektura.murator.pl